محل تبلیغات شما

موج یادگیری نیراسیستم
مرکز آموزش نیرا سیستم

و انواع آن
موضوع مقاله :
www.nirasystem.com
AC اساس موتورهای القایی
امروزه در صنعت، ماشينهای متفاوت و با سرعت های مختلف مورد استفاده قرار می گيرد كه موارد
قابل ذكر عبارتند از : ماشين برش فات ، چرثقيل الكتریكی ، ماشينهای مربوط به حمل ونقل وانواع
مختلف وسایل چاپ ، معدن ذغال سنگ و صنایع دیگر . برای مثال چرخاننده الكتریكی در ماشين برش
فات ، سرعت سيستم می باید مطابق با نوع كار ، ف و كيفيت نوع برش و اندازه قطعه مورد نظر ،
قابل تنظيم باشد .
در كليه ماشين آلات ذكر شده ، چرخاننده باید مجهز به كنترل سرعت باشد تا بتواند كميت توليد زیاد ،
شرایط كار مطلوب و كيفيت محصول خوب باشد . توسط كنترل سرعت می توان سرعت چرخاننده را به
ميزان مورد نياز جهت انجام مراحل كار تغيير داد . مفهوم كنترل سرعت یا تنظيم نباید شامل تغيير
طبيعی در هنگام اخذ بار شود . تغيير سرعت مورد نياز در روی موتور چرخاننده و یا عنصر مرتبط به
موتور چرخاننده انجام می گيرد ، كه ممكن است این عمل با دست توسط اپراتور و یا به طور اتوماتيك
توسط وسایل كنترل انجام گيرد . امروزه تنظيم سرعت توسط مدار الكتریكی توسعه یافته و از نظر
اقتصادی و نتایج حاصله بر كنترل مكانيكی ارجحيت دارد .
مرکز آموزش نیرا سیستم
www.nirasystem.com
موتورهای آسنكرون سه فاز به خاطر امتيازات چشمگيرشان در صنایع كاربرد متنوعی دارند . از آن
جمله در سيستمهای محركه ای كه نياز به تغيير وتنظيم دور دارند بيشتر وبيشتر بكار گرفته می شوند.
دور موتور
است . اما صنعت ) F=50 HZ ، P= برای 1 ( min 3000 - دور موتور آسنكرون به خودی خود حداكثر 1
min - و بيشتر ) مثلا 1 min -1 اتوماسيون و تنظيم دقيق ، نياز به دورهایی از حدود 1 تا 100000
350000 در دندانپزشكی با بلبرینگ مغناطيسی ( می باشد .
برخی سيستمهای محركه نظير جراثقال به دور كمی نيازمنداند.
لغزش آن می باشد : S تعداد زوج قطب موتور و P ، فركانس شبكه F دور موتور آسنكرون وابسته از
Nr = (1- S) NS = (1-S)
توسط تغييرات این سه عامل می توان دور موتور آسنكرون را تغيير داد . برای این منظور مدارهای
متنوعی را می توان تحقق بخشيد . در این ميان سعی برآنست مدارهائی مورد استفاده قرار گيرند كه
با هزینه كمتری تحقق پذیرند ، ساده ترند و نيز تلفاتشان كمتر است. بدین ترتيب تعداد این مدارها
عملاً محدود می گردد .
عمومی ترین موتورهایی هستند كه در سامانه های كنترل حركت صنعتی و AC موتورهای القایی
همچنين خانگی استفاده می شوند.طراحی ساده و مستحكم , قيمت ارزان , هزینه نگه داری پایين و
هستند.انواع متنوعی AC امتيازات اصلی موتورهای القایی AC اتصال آسان و كامل به یك منبع نيروی
در بازار موجود است.موتورهای مختلف برای كارهای مختلفی مناسب اند.با AC از موتورهای القایی
است , ولی كنترل سرعت و گشتاور در انواع DC آسانتر از موتورهای AC اینكه طراحی موتورهای القایی
مرکز آموزش نیرا سیستم
www.nirasystem.com
نيازمند دركی عميقتر در طراحی و مشخصات در این نوع موتورهاست. AC مختلف موتورهای القایی
این نكته در اساس انواع مختلف , مشخصات آنها , انتخاب شرایط برای كاربریهای مختلف و روشهای
را مورد بحث قرار می دهد. AC كنترل مركزی یك موتورهای القایی
اصل ساخت اوليه و كاربری
یك قسمت ثابت بيرونی به نام استاتور و یك روتور كه AC مانند بيشتر موتورها , یك موتورهای القایی
در درون آن می چرخد دارند , كه ميان آن دو ، یك فاصله دقيق كارشناسی شده وجود دارد.به طور
مجازی همه موتورهای الكتریكی از ميدان مغناطيسی دوار برای گرداندن روتورشان استفاده می
تنها نوعی است كه در آن ميدان مغناطيسی دوار به طور طبيعی AC كنند.یك موتور سه فاز القایی
به وسيله ای DC بوسيله استاتور به خاطر طبيعت تغذیه گر آن توليد می شود.در حالی كه موتورهای
تك فاز نيازمند یك AC الكتریكی یا مكانيكی برای توليد این ميدان دوار نياز دارند. یك موتور القایی
وسيله الكتریكی خارجی برای توليد این ميدان مغناطيسی چرخشی است.
یك سری از AC در درون هر موتور دو سری آهنربای مغناطيسی تعبيه شده است.در یك موتور القایی
به پيچه های استاتور متصل است در استاتور تعبيه شده AC مغناطيس شونده ها به خاطراینكه تغذیه
بر اساس قانون لنز نيرویی الكترومغناطيسی به روتور وارد AC اند.بخاطر طبيعت متناوب تغذیه ولتاژ
می شود )درست شبيه ولتاژی كه در ثانویه ترانسفورماتور القا می شود(.بنابراین سری دیگر از
مغناطيس شونده ها خاصيت مغناطيسی پيدا می كنند.-نام موتور القایی از اینجاست-.تعامل ميان این
مگنت ها انرژی چرخيدن یا تورك )گشتاور( را فراهم می آورد.در نتيجه موتور در جهت گشتاور بوجود
آمده چرخش می كند.
مرکز آموزش نیرا سیستم
www.nirasystem.com
استاتور
استاتور از چندین قطعه باریك آلومنيوم یا آهن سبك ساخته شده است.این قطعات بصورت یك
سيلندر تو خالی به هم منگنه و محكم شده اند)هسته استاتور( با شيارهایی كه در شكل زیر نشان
داده شده اند.سيم پيچهایی از سيم روكش دار در این شيارها جاسازی شده اند.هر گروه پيچه با
شكل AC هسته ای كه آن را فرا گرفته یك آهنربای مغناطيسی )با دو پل( را برای كار كردن با تغذیه
به اتصال درونی پيچه های استاتوربستگی دارد.پيچه های AC می دهد.تعداد قطبهای یك موتور القایی
یك AC استاتور مستقيما به منبع انرژی متصل اند.آنها به صورتی متصل اند كه با برقراری تغذیه
ميدان مغناطيسی چرخنده توليد می شود.
روتور
روتور از چندین قطعه مجزای باریك فولادی كه ميانشان ميله هایی از مس یا آلومنيوم تعبيه شده
ساخته شده است.در رایج ترین نوع روتور )روتور قفس سنجابی( این ميله ها در انتهای خود به
صورت الكتریكی و مكانيكی بوسيله حلقه هایی به هم متصل شده اند.تقریبا 09 درصد از موتورهای
القایی دارای روتور قفس سنجابی می باشند و این به خاطر آن است كه این نوع روتور ساختی
مستحكم و ساده دارد.این روتور از هسته ای چند تكه استوانه ای با محوری كه شكافهای موازی برای
جادادن رساناها درون آن دارد تشكيل شده است.هر شكاف یك ميله مسی یا آلومنيومی یا آلياژی را
شامل می شود.در این ميله ها به طور دائمی بوسيله حلقه های انتهایی آنها مدار كوتاه برقرار
مرکز آموزش نیرا سیستم
www.nirasystem.com
است.چون این نوع مونتاژ درست شبيه قفس سنجاب است , این نام برای آن انتخاب شده است.ميله
ای روتور دقيقا با محور موازی نيستند.در عوض به دو دليل مهم قدری اریب نصب می شوند.
دليل اول آنكه موتور با كاهش صوت مغناطيسی بدون صدا كاركرده و برای آنكه از هارمونيكها در
شكافها كاسته شود.
دليل دوم آن است كه گرایش روتور به هنگ كردن كمتر شود.دندانه های روتور به خاطر جذب
مغناطيسی مستقيم )محض( تلاش می كنند كه در مقابل دندانه های استاتور باقی بمانند. این اتفاق
هنگامی می افتد كه تعداد دندانه های روتور و استاتور برابر باشند.
روتور بوسيله مهار هایی در دو انتها روی محور نصب شده ; یك انتهای محور در حالت طبيعی برای
انتقال نيرو بلندتر از طرف دیگر گرفته می شود.ممكن است بعضی موتورها محوری فرعی در طرف
دیگر)غير گردنده – غير منتقل كننده نيرو( برای اتصال دستگاههای حسگر حالت)وضعيت( و سرعت
داشته باشند.بين استاتور و روتور شكافی هوایی موجود است.بعلت القا انرژی از استاتور به روتور
منتقل می شود.تورك توليد شده به روتور نيرو داده و سپس برای چرخيدن به آن نيرو می كند.صرف
نظر از روتور استفاده شده قواعد كلی برای دوران یكی است.
مرکز آموزش نیرا سیستم
www.nirasystem.com
سرعت یك موتور القایی
.(Ns) ميدان مغناطيسی ای كه در استاتور توليد ميشود با سرعت سنكرون می چرخد
در روتور ميدان مغناطيسی توليد می شود زیرا به طور طبيعی ولتاژ متناوب است.
برای كاهش سرعت نسبی نسبت به )شار(استاتور , روتور چرخش را در همان جهتی كه شار استاتور
دارد آغاز می كند و تلاش می كند تا به سرعت چرخش فلاكس نایل شود.با اینحال روتور هرگز موفق
نمی شود كه به سرعت ميدان استاتور برسد.روتور از سرعت ميدان استاتور كندتر می گردد. این
.(Nb) نام دارد Base speed سرعت
نام دارد.اسليپ مقادیر مختلف فشار)مكانيكی( بستگی دارد.هر افزایشی Slip ، Nb و Ns تفاوتها ميان
در فشار موجب كندتر كار كردن روتور و افزایش اسليپ می شود.برعكس كاهش فشار سبب سرعت
گرفتن روتور و كاهش اسليپ می شود.اسليپ بوسيله درصد نشان داده شده و با فرمول زیر مشخص
می شود.
مرکز آموزش نیرا سیستم
www.nirasystem.com
انواع موتورهای القایی
عموما دسته بندی موتورهای القای براساس تعداد پيچه های استاتور است كه عبارتند از :
موتورهای القایی تك فاز 
موتورهای القایی سه فاز 
تك فاز: AC موتورهای
معمولترین موتور تك فاز موتور سنكرون قطب چاكدار است، كه اغلب در دستگاه هایی بكار می رود كه
گشتاور پایين نياز دارند، نظير پنكه های برقی ، اجاقهای ماكروویو و دیگر لوازم خانگی كوچك. نوع دیگر
تك فاز موتور القایی است، كه اغلب در لوازم بزرگ نظير ماشين لباسشویی و خشك كن AC موتور
لباس بكار می رود. عموماً این موتورها می توانند گشتاور راه اندازی بزرگتری را با استفاده از یك سيم
پيچ راه انداز به همراه یك خازن راه انداز و یك كليد گریز از مركز ، ایجاد كنند.
هنگام راه اندازی ، خازن و سيم پيچ راه اندازی از طریق یك دسته از كنتاكتهای تحت فشار فنر روی
كليد گریز از مركز دوار ، به منبع برق متصل می شوند. خازن به افزایش گشتاور راه اندازی موتور
كمك می كند. هنگامی كه موتور به سرعت نامی رسيد، كليد گریز از مركز فعال شده ، دسته كنتاكتها
فعال م یشود، خازن و سيم پيچ راه انداز سری شده را از منبع برق جدا می سازد، در این هنگام موتور
تنها با سيم پيچ اصلی عمل می كند.
مرکز آموزش نیرا سیستم
www.nirasystem.com
سه فاز: AC موتورهای
یا چند فاز( استفاده می شود. ( AC برای كاربردهای نيازمند به توان بالاتر، از موتورهای القایی سه فاز
این موتورها از اختلاف فاز موجود بين فازهای تغذیه چند فاز الكتریكی برای ایجاد یك ميدان
الكترومغناطيسی دوار درونشان ، استفاده می كنند. اغلب ، روتور شامل تعدادی هادیهای مسی است
كه در فولاد قرار داده شده اند. از طریق القای الكترومغناطيسی ميدان مغناطيسی دوار در این هادیها
القای جریان می كند، كه در نتيجه منجر به ایجاد یك ميدان مغناطيسی متعادل كننده شده و موجب
می شود كه موتور در جهت گردش ميدان به حركت در آید.
این نوع از موتور با نام موتور القایی معروف است. برای اینكه این موتور به حركت درآید بایستی
همواره موتور با سرعتی كمتر از فركانس منبع تغذیه اعمالی به موتور ، بچرخد، چرا كه در غير این
صورت ميدان متعادل كننده های در روتور ایجاد نخواهد شد. استفاده از این نوع موتور در كاربردهای
تركشن نظير لوكوموتيوها ، كه در آن به موتور تركشن آسنكرون معروف است، روز به روز در حال
افزایش است. به سيم پيچهای روتور جریان ميدان جدایی اعمال می شود تا یك ميدان مغناطيسی
پيوسته ایجاد شود، كه در موتور سنكرون وجود دارد، موتور به صورت همزمان با ميدان مغناطيسی
سه فاز ، به گردش در می آید. موتورهای سنكرون را می توانيم به عنوان مولد AC دوار ناشی از برق
جریان هم بكار برد.
در ابتدا به فركانس تغذیه بستگی دارد و مقدار لغزش ، یا اختلاف در سرعت AC سرعت موتور
چرخش بين روتور و ميدان استاتور ، گشتاور توليدی موتور را تعيين می كند. تغيير سرعت در این نوع
از موتورها را می توان با داشتن دسته سيم پيچها یا قطبهایی در موتور كه با روشن و خاموش كردنشان
سرعت ميدان دوار مغناطيسی تغيير می كند، ممكن ساخت. به هر حال با پيشرفت الكترونيك قدرت
می توانيم با تغيير دادن فركانس منبع تغذیه ، كنترل یكنواخت تری بر روی سرعت موتورها داشته
مرکز آموزش نیرا سیستم
www.nirasystem.com
باشيم. روشهای كنترل سرعت در موتورهای القایی : همانطور كه در گذشته نيز گفته شد از معایب
در عدم امكانات مناسب در كنترل سرعت آنها می DC اصلی موتورهای آسنكرون نسبت به موتورهای
باشد كه به همين دليل در صنعت كه احتياج به كنترل دور موتور با دقت زیاد و در رنج وسيعی می
ترجيح داده می شود و این مسئله در هنگامی كه گشتاور راه اندازی DC باشد استفاده از ماشينهای
بزرگی نيز مورد احتياج باشد ، تشدید می گردد . به همين دليل برای كنترل سرعت ماشينهای القایی
نيز تمهيداتی انجام گرفته است كه توسط آنها بتوان تا حد امكان به كنترل سرعت این موتورها
پرداخت 9 به طور كلی به چهار روش می توان به كنترل دور موتورهای القایی پرداخت كه این موارد
عبارتنداز : 1-كنترل دور به وسيله كنترل ولتاژ 2-كنترل دور توسط كنترل فركانس 3-كنترل دور به
وسيله كنترل ولتاژ و كنترل فركانس به صورت همزمان 4-كنترل سرعت از طریق كنترل جفت قطب
در بين این روشها بهترین روش كنترل دوربه وسيله كنترل همزمان ولتاژ و فركانس می باشد چون
مقدار فوران ميدان مغناطيسی دوار موتورهای القایی متناسب با نسبت ولتاژ به فركانس می باشد بنا
براین در صورتی كه به همان نسبت كه ولتاژ را تغيير می دهيم مقدار فركانس را نيز تغيير دهيم
نتيجتاً مقدار دامنه ی ميدان مغناطيسی دوار موتور تغييری نم ینماید و در نتيجه در كار ماشين اختلالی
وجود نخواهد داشت. از طرف دیگر با تغيير مشخصات منبع تغذیه منحنی گشتاور بر حسب سرعت
تغيير خواهد نمود . عيب این روش در قيمت بسيار بالای مبدلهایی می باشند كه به صورت همزمان
فركانس و ولتاژ را كنترل می نمایند و همچنين دارای ساختمان پيچيده ای هستند و تعمير و نگهداری
آنها مشكل می باشد و بعضاّ هزینه های مربوط به این مبدّل ها از هزینه مربوط به خود موتور بيشتر می
گردد . بنابراین در بسياری از مواقع از لحاظ اقتصادی استفاده از این روش برای كنترل سرعت موتور
القایی مقرون به صرفه نمی باشد.
مرکز آموزش نیرا سیستم
www.nirasystem.com
موتورهای پل های :
نوع دیگری از موتورهای الكتریكی موتور پله ای است، كه در آن یك روتور درونی ، شامل آهنرباهای
دائمی توسط یك دسته از آهنرباهای خارجی كه به صورت الكترونيكی روشن و خاموش می شوند،
و یك سلونوئيد است. موتورهای DC كنترل م یشود. یك موتور پله ای تركيبی از یك موتور الكتریكی
پله ای ساده توسط بخشی از یك سيستم دنده ای در حالتهای موقعيتی معينی قرار می گيرند، اما
موتورهای پله ای نسبتا كنترل شده ، می توانند بسيار آرام بچرخند. موتورهای پله ای كنترل شده با
كامپيوتر یكی از فرمهای سيستمهای تنظيم موقعيت است، بویژه وقتی كه بخشی از یك سيستم
دیجيتال دارای كنترل فرمان یار باشند .
موتورهای خطی :
یك موتور خطی اساساً یك موتور الكتریكی است كه از حالت دوار در آمده تا بجای اینكه یك گشتاور
)چرخش( گردشی توليد كند، یك نيروی خطی توسط ایجاد یك ميدان الكترومغناطيسی سيار در طولش ،
بوجود آورد. موتورهای خطی اغلب موتورهای القایی یا پله ای هستند. می توانيد یك موتور خطی را در
یك قطار سریع السير ماگليو مشاهده كنيد كه در آن قطار روی زمين پرواز می كند.
تك فاز استفاده می شود.منطقی است كه AC احتمالا بيشتر از كل انواع موتورها از موتورهای القایی
تك فاز AC باید موتورهای دارای كمترین گرانی و هزینه نگه داری بيشتر استفاده شود. موتور القایی
بهترین مصداق این توصيف است.آن طور كه از نام آن برمياید این نوع از موتور تنها یك پيچه )پيچه
اصلی( دارد و با یك منبع تغذیه تك فاز كار می كند.در تمام موتورهای القایی تك فاز روتور از نوع
قفس سنجابی است.
مرکز آموزش نیرا سیستم
www.nirasystem.com
موتور القایی تك فاز خود راه انداز نيست.هنگامی كه موتور به یك تغذیه تك فاز متصل است پيچه
اصلی دارای جریانی متناوب می شود.این جریان متناوب ميدان مغناطيسی ای ضربانی توليد می
كند.بسبب القا روتور تحریك می شود.چون ميدان مغناطيسی اصلی ضربانی است توركی كه برای
چرخش موتور لازم است بوجود نمی آید و سبب ارتعاش روتور و نه چرخش آن می شود.از این رو
موتور القایی تك فاز به دستگاه آغاز گری نياز داردكه می تواندضربات آغازی را برای چرخش موتور
توليد كند.
دستگاه آغاز گر موتورهای القایی تك فاز اساسا پيچه ای اضافی در استاتور است )پيچه كمكی( .پيچه
استارت می تواند دارای خازنهای سری ویا سوئيچ گریز از مركز باشد.هنگامی كه ولتاژ تغذیه برقرار
است جریان در پيچه اصلی بسبب مقاومت پيچه اصلی ولتاژتغذیه را افت ميدهد )ولتاژ به جریان
تبدیل می شود(.در همين حين جریان در پيچه استارت بسته به مقاومت دستگاه استارت به افزایش
ولتاژ تغذیه تبدیل می شود.فعل و انفعال ميان ميدانهای مغناطيسی كه پيچه اصلی و دستگاه استارت
می سازند ميدان برایندی ميسازند كه در جهتی گردش می كند.موتور گردش را در جهت این ميدان
برایند آغاز ميكند.
هنگامی كه موتور به 57 درصد دور مجاز خود می رسد یك سوئيچ گریز از مركز پيچه استارت را از
مدار خارج می كند.از این لحظه به بعد موتور تك فاز می تواند تورك كافی را برای ادامه كاركرد خود
نگه دارد.
عموماهمه موتورهای تك فاز فقط برای Capacitor start / capacitor run بجز انواع خاص دارای
استفاده می شوند. hp 4/ كاربری های بالای 3
در دسته بندی ای وسيع قرار دارند. AC بسته به انواع تكنيكهای استارت موتورهای القایی تك فاز
مرکز آموزش نیرا سیستم
www.nirasystem.com
فاز شكسته AC
استارت القایی/كاركرد ( Induction start/Induction run موتور فاز شكسته همچنين به عنوان
القایی( هم شناخته می شود كه دو پيچه دارد.پيچه استارت از سيم نازكتر و تعداد دور كمتر نسبت به
پيچه اصلی برای بوجود آوردن مقاومت بيشتر ساخته شده است.همچنين ميدان پيچه استارت در
زاویه ای غير از آنچه كه پيچه اصلی دارد قرار می گيرد كه سبب آغاز چرخش موتور می شود.پيچه
اصلی كه از سيم ضخيم تری ساخته شده است موتور را هميشه درحالت چرخش باقی نگه می دارد.
تورك آغازین كم است مثلا 199 تا 157 درصد تورك ارزیابی شده.موتور برای استارت جریانی زیاد
طلب می كند.تقریبا 599 تا 1999 درصد جریان ارزیابی شده.تورك بيشينه توليد شده نيز در محدوده
279 تا 379 درصد از تورك براوردشده می باشد.
كاربریهای خوب برای موتورهای فاز شكسته شامل سمباده )آسياب( های كوچك , دمنده ها و فنهای
3 اسب بخار می / 29 تا 1 / كوچك و دیگر دستگاههایی با نياز به تورك آغازین كم با و نياز به قدرت 1
باشد.از استفاده از این موتورها در كاربریهایی كه به دوره های خاموش و روشن و گشتاور زیاد
نيازدارند خود داری نمایيد.
مرکز آموزش نیرا سیستم
www.nirasystem.com
موتور القایی با استارت خازنی
این نوع , موتور اصلاح شده فاز شكسته با خازنی سری با آن برای بهبود استارت است.همانند موتور
معمولی فاز شكسته این نوع موتور یك سوئيچ گریز از مركز داشته كه هنگامی كه موتور به 57 درصد
سرعت ارزیابی شده می رسد , پيچه استارت را از مدار خارج می نماید.از آنجا كه خازن با مدار استارت
موازی است , گشتاور استارت بيشتری توليد می كند , معمولا در حدود 299 تا 499 درصد گشتاور
ارزیابی شده.و جریان استارت معمولا بين 479 تا 757 درصد جریان ارزیابی شده است.كه بسيار كمتر
از موتور فاز شكسته و بعلت سيم ضخيمتر در مدار استارت است. ) برای منحنی سرعت گشتاور به
شكل 0 مراجعه كنيد.(
نوع اصلاح شده ای از موتور با استارت خازنی ، موتور با استارت مقاومتی است.در این نوع موتور خازن
استارت با یك مقاومت جایگزین شده است.موتور استارت مقاومتی در كاربریهایی مورد استفاده قرار
می گيرد كه ميزان گشتاور استارتينگی كمتر از مقداری كه موتور استارت خازنی توليد می كند لازم
است.صرف نظر از هزینه این موتور امتيازات عمده ای نسبت به موتور استارت خازنی ندارد.
این موتورها در انواع مختلف كاربریهای پولی و تسمه ای مانند تسمه نقاله های كوچك , پمپها و دمنده
های بزرگ به خوبی بسياری از خود گردانها و كاربریهای چرخ دنده ای استفاده می شوند.
مرکز آموزش نیرا سیستم
www.nirasystem.com
القایی با خازن دائمی اسپليت: AC
نوعی خازن دائما متصل به صورت سری به پيچه استارت دارد.این كار سبب آن (PSC) این موتور
ميشود كه پيچه استارت تازمانی كه موتور به سرعت چرخش خود برسد بصورت پيچه ای كمكی عمل
كند.از آنجا كه خازن عملكرد اصلی , باید برای استفاده مداوم طراحی شده باشد , نميتواند توان
معمولا كم و در (PSC) استارتی معادل یك موتور استارت خازنی ایجاد نماید.گشتاور استارت یك موتور
جریان استارتی پایين , معمولا در (PSC) حدود 39 تا 179 درصد گشتاور ارزیابی شده است.موتورهای
كمتر از 299 درصد جریان برآورد شده دارند كه آنها را برای كاربریهایی با سرعتهای دارای چرخه های
خاموش روشن بالا بسيار مناسب ميسازد. )برای منحنی سرعت – گشتاور به شكل 0 مراجعه كنيد(.
امتيازات فراوانی دارند.طراحی موتور براحتی برای استفاده با كنترل كننده های سرعت PSC موتورهای
ميتواند اصلاح شود.همچنين می توانند برای بازدهی بهينه و ضریب توان بالا در فشار برآورد شده
طراحی شوند.آنها به عنوان قابل اطمينان ترین موتور تك فاز مطرح ميشوند.مخصوصا به این خاطر كه
به سوئيچ گریز از مركز نيازی ندارند.
مرکز آموزش نیرا سیستم
www.nirasystem.com
القایی استارت با خازن/ كاركرد با خازن AC موتورهای
این موتور , همانند موتور با استارت خازن , خازنی از نوع استارتی در حالت سری با پيچه كمكی برای
خازنی از نوع كاركرد كه دركنار خازن استارت PSC گشتاور زیاد استارت دارد.همچنين مانند یك موتور
در حالت سری با پيچه كمكی است كه بعد از شروع به كار موتور از مدار خارج می شود.این حالت سبب
بوجود آمدن گشتاوری در حد اضافی می شود.
این نوع موتور می تواند … و بازده بيشتر طراحی شود.)منحنی سرعت – گشتاور در شكل 0 را
ببينيد(.این موتور بخاطر خازنهای كاركرد و استارت و سوئيچ گریز از مركز آن پرهزینه است.
این موتور می تواند در بسياری از كاربریهایی كه از هرموتور تك فاز دیگری انتظار ميرود استفاده
شود.این كاربریها شامل ماشينهای مرتبط با چوب , كمپرسورهای هوا , پمپهای آب فشار قوی , پمپهای
تخليه و دیگر كاربردهای نيازمند گشتاورهای بالا در حد 1 تا 19 اسب بخار می شوند.
با قطب سایه دار AC
موتورهای با قطب سایه دار فقط یك پيچه اصلی دارند و پيچه استارت ندارند.استارت خوردن بوسيله
طرح خاص آن كه حلقه پيوسته مسی ای را دور قسمت كوچكی از هر قطب موتور حلقه می كند انجام
می شود.این سایه كه قطب را دو تكه می كند سبب می شود كه ميدان مغناطيسی ای ضعيفتر در ناحيه
مرکز آموزش نیرا سیستم
www.nirasystem.com
سایه خورده نسبت به قسمت دیگر و در كنار آن بوجود آید.تعامل ميان ميدانها محور را به چرخش
وامی دارد.
چون موتور با قطب سایه خورده پيچه استارت , سوئيچ استارت ویا خازن ندارد از نظر الكتریكی ساده و
ارزان است.همچنين سرعت آن راصرفا با تغيير ولتاژ یا بوسيله یك پيچه با چند دور مختلف می توان
كنترل كرد.
ساخت موتور با قطب سایه خورده از نظر مكانيكی اجازه توليد انبوه را ميدهد.درحقيقت این موتورها
به موتورهای یك بار مصرف معروفند.بدین معنی كه جایگزین كردن آنها ارزانتر از تعمير آنهاست.
موتورهای با قطب سایه دار بسياری مشخصات مثبت دارند.اما چندین مورد بی فایدگی هم
دارند.گشتاور استارت كم آن معمولا 27 تا 57 درصد گشتاور برآوردی است.این موتور موتوری با
مرکز آموزش نیرا سیستم
www.nirasystem.com
اتلاف بالاست كه سرعتی حدود 5 تا 19 درصد سرعت سنكرون دارد.عموما بازده این نوع موتور بسيار
پایين است )زیر 29 درصد(
هزینه اوليه پایين آن را برای قدرت كمتر یا كاربردهای با كار كمتر مناسب می سازد.شاید وسيعترین
استفاده از آنها در فنهای چند سرعته برای استفاده خانگی است.ولی گشتاور كم موتور دارای قطب
سایه دار را برای بيشتر كاربریهای صنعتی یا تجاری كه در آنها كار مداوم یا چرخه های گردش بيشتر
معمول است غير قابل استفاده می كند. شكل 9 منحنی سرعت - گشتاور را برای انواع موتور
تك فاز نشان می دهد. AC القایی
بسته به طراحيشان كاربری بسيار متنوعی دارند كه شامل فنها , دمنده ها با نياز به گشتاور PSC
استارت كم و چرخه های كاری غير دائمی مانند تنظيم دستگاهها )طرز كارها( , عملگر درگاهها و
بازكننده های درب گاراژها ميشود.
منبع : هوپا دات كام
مرکز آموزش نیرا سیستم
www.nirasystem.com
TEL: 021-669178-9 , 0912 7250176
Web:www.nirasystem.com

۴ روش ردیابی و یافتن گوشی گم شده خاموش و روشن تعداد صفحات: 9

لپ تاپ در ویندوز Fn ۴ راه حل برای رفع مشکل کار نکردن دکمه تعداد صفحات: ۴

۴ روش رفع مشکل نمایش صفحه سیاه هنگام بالا آمدن و شروع ویندوز تعداد صفحات: 7

كه ,موتور ,یك ,موتورهای ,كنترل ,سرعت ,می شود ,آموزش نیرا ,سیستمwww nirasystem ,نیرا سیستمwww ,می كند ,نیرا سیستمwww nirasystem ,موتور استارت خازنی ,سیستمwww nirasystem comالقایی ,درصد جریان ارزیابی

مشخصات

تبلیغات

محل تبلیغات شما

آخرین ارسال ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

دل دیوونه مرکز مشاوره وخدمات روانشناختی دکتر عارف